hentai porn tube
hardcore gay sex
fat milf

Migrancki Portal Wiedzy

Informacja dla migrantów o Polsce

Rodzaje pociągów i ceny biletów

Ceny połączeń są zróżnicowane według rodzaju pociągu, relacji itd., a nawet godziny odjazdu. Dodatkowo ceny mogą się różnić w zależności od sezonu, np. latem zwykle oferowane są niższe, promocyjne ceny pociągów na wybrzeże.

W ruchu krajowym najdroższe i najszybsze są pociągi InterCity (IC) i ekspresy (EX). Można nimi poruszać się najszybciej pomiędzy dużymi miastami, np. relacji Warszawa-Poznań czy Warszawa-Kraków itp. Tańsze są pociągi pospieszne, a najtańsze zwykłe osobowe pociągi podmiejskie. Wyszukując połączenia w Internecie, możemy zaznaczyć, że chcemy zobaczyć wszystkie możliwe połączenia i otrzymamy ofertę przejazdu pociągami wszystkich kategorii od pociągów podmiejskich, przez pospieszne, po ekspresy.

Jeśli jednak chcemy przemieścić się tanio między miastami wojewódzkimi, to należy skorzystać z pociągów pospiesznych InterRegio (IR). Jest to kategoria pociągów międzywojewódzkich, będąca tanią alternatywą dla pociągów InterCity. Przykładowo przejazd pociągiem InterRegio z Warszawy do Krakowa kosztuje 42 zł (klasa 2). Za przejazd w tej samej klasie (2) pociągiem InterCity trzeba zapłacić 107 zł. Przy czym pociąg InterRegio jedzie ponad dwie godziny dłużej. Pociągi InterRegio kursują codziennie. Spis pociągów InterRegio.

Jeśli nie zależy nam zbytnio na czasie to ze względu na konkurencyjne ceny warto zwrócić uwagę na połączenia oferowane przez Tanie Linie Kolejowe (TLK). Jest to sieć połączeń dziennych. Bilety na TLK dostępne są w przedsprzedaży. Dlatego trzeba je kupować tak szybko, jak to możliwe, szczególnie przed wakacjami, świętami i tzw. długimi weekendami (okresami, kiedy soboty i niedziele łączą się ze świętami państwowymi wolnymi od pracy np. okres 1-3 maja). Bilet na TLK wydawany jest na konkretny pociąg i zawiera numer miejsca do siedzenia tzw. miejscówkę. Za przystępną cenę można przejechać dowolnie długą trasę (bilet najlepiej kupić na jak najdłuższy odcinek jazdy). U konduktora można kupić bilet, ale bez miejscówki. Pociągi TLK mają wagony restauracyjne.

PKP oferuje też połączenia międzynarodowe, w szczególności pociągi EuroCity. Są to najszybsze połączenia z Warszawy, Poznania, Krakowa, Katowic i Wrocławia do innych miast europejskich np. Berlina, Pragi i Wiednia. Wagony pierwszej i drugiej klasy w EuroCity są komfortowe i klimatyzowane. Wybrane kursy posiadają wagony przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i przewozu rowerów. Każdy skład wyposażony jest w wagon restauracyjny. Tak, jak w pociągach Intercity można kupić napoje i przekąski. W Polsce pociągi EuroCity objęte są całkowitą rezerwacją miejsc.

Jeśli planujemy podróż pociągiem międzynarodowym nocą warto skorzystać z usług EuroNight. W składzie takich pociągów są komfortowe wagony sypialne z przedziałami dla jednej, dwóch lub trzech osób oraz przedziały typu LUX z dodatkowymi udogodnieniami. W wagonach sypialnych każdy otrzymuje bezpłatny poczęstunek.

EuroCity

Najszybsze połączenia z Warszawy, Poznania, Krakowa i Katowic do stolic europejskich W składach pociągów znajdują się komfortowe wagony klimatyzowane klasy 1 i 2. W wybranych pociągach kursują wagony przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i przewozu rowerów. W każdym pociągu kursuje wagon restauracyjny. Prowadzona jest też sprzedaż obwoźna napojów oraz przekąsek. Na terenie Polski pociągi objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. Eurocity to bezpośrednie połączenia z Warszawy/ Poznania/ Krakowa/ Katowic i Wrocławia do Berlina, z Warszawy/ Katowic i Krakowa do Wiednia, z Warszawy/ Katowic i Krakowa do Pragi oraz z Krakowa/ Katowic i Wrocławia do Hamburga.

InterCity

Komfortowe i najszybsze połączenia kolejowe oferowane między Warszawą i największymi miastami w Polsce. W składach pociągów znajdują się wyłącznie klimatyzowane wagony klasy 1 i 2. W każdym pociągu kursuje wagon restauracyjny. Prowadzona jest także sprzedaż obwoźna napojów oraz przekąsek. Wszyscy podróżni otrzymują bezpłatny poczęstunek – do wyboru kawa/herbata/napój i słodycze. Osoby wybierające podróż w klasie 1 mają w większości pociągów możliwość wyboru miejsca w wagonie z przedziałami lub w wagonie bezprzedziałowym. W wagonach bezprzedziałowych klasy 1 istnieje możliwość zamówienia posiłku u obsługi gastronomicznej bez konieczności udania się do wagonu restauracyjnego. W pociągach kursujących w godzinach dostosowanych do potrzeb klientów biznesowych kursują wagony z przedziałami menedżerskimi – komfortowe przedziały z 4 miejscami do siedzenia i dużym stołem. W przedziałach menedżerskich istnieje możliwość rezerwacji od 1 do 4 miejsc niezależnie od liczby osób podróżujących, każdy podróżny oprócz standardowego poczęstunku oferowanego w pociągach InterCity otrzymuje śniadanie lub lunch (zależnie od pory kursowania pociągu) oraz pakiet prasy codziennej i tygodników. Dla pasażerów w wagonach klasy 2 są miejsca w wygodnych klimatyzowanych przedziałach po 6 miejsc. W wybranych pociągach kursują też wagony bezprzedziałowe oraz przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i przewozu rowerów. Pociągi objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. InterCity to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Krakowa, Katowic, Bielska Białej, Opola, Wrocławia, Poznania, Szczecina i Trójmiasta oraz z Krakowa do Gdyni.

Express

Wygodne połączenia pomiędzy dużymi miastami oraz do miejscowości turystycznych. Na głównych liniach kolejowych pociągi ekspresowe uzupełniają sieć pociągów kategorii InterCity. Istotną cześć sieci Ex stanowią pociągi z Warszawy do największych miejscowości turystycznych, zapewniające najwyższy standard połączeń. Pociągi zestawione są z wagonów klasy 1 i 2 oraz wagonów barowych serwujących dania kuchni polskiej oraz napoje zimne i gorące. Prowadzona jest też sprzedaż obwoźna napojów oraz przekąsek. W większości pociągów kursują bezprzedziałowe wagony klasy 2 przystosowane do przewozu rowerów. W ponad połowie pociągów kursują zmodernizowane wagony klasy 2 z przedziałami po 6 miejsc. Pociągi Ex objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. Express to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Krakowa, Rzeszowa, Przemyśla, Nowego Sącza, Katowic, Bielska Białej, Opola, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Zielonej Góry, Trójmiasta, Koszalina, z Krakowa do Gdyni, z Katowic i Bielska Białej do Gdyni, z Gdyni do Przemyśla oraz z Warszawy do Zakopanego, Krynicy, Wisły, Jeleniej Góry, Kołobrzegu, Helu, Świnoujścia oraz z Krakowa do Kołobrzegu.

TLK – Tanie Linie Kolejowe

Z TLK można tanio przemieszczać się na trasach krajowych, także do popularnych miejscowości turystycznych. Pociągi kursują wyłącznie w dzień. Są zestawione z wagonów klasy 1 i 2 oraz wagonów barowych. W wybranych pociągach istnieje możliwość przewozu rowerów i sprzętu turystycznego. Pociągi objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. TLK to tanie, bezpośrednie połączenia z Warszawy do Bydgoszczy, Poznania, Szczecina, Białegostoku, Zielonej Góry, Trójmiasta, Lublina, Kielc i Krakowa, Koszalina i Kołobrzegu; z Krakowa do Gdyni i Kołobrzegu, Szczecina i Świnoujścia; z Poznania do Przemyśla i Zakopanego; z Lublina do Gdyni i Szczecina; z Białegostoku do Poznania i Szczecina.

Pospieszne

Pociągi pospieszne kursują na wszystkich głównych liniach kolejowych w Polsce. Obsługują połączenia między największymi miastami i mniejszymi ośrodkami. Ze względu na liczne postoje na trasie i niskie ceny biletów są najbardziej dostępne. Pociągi kursują głównie w porze dziennej. Większość pociągów kursujących w porze nocnej to połączenia sezonowe uruchamiane w okresach tzw. szczytów przewozowych (święta, ferie, wakacje). Pociągi zestawione są z wagonów klasy 1 i 2 (wybrane pociągi tylko z wagonów klasy 2 po 6 miejsc w przedziale). Część pociągów zestawiona jest z całkowicie zmodernizowanych wagonów klasy 1 i 2. W wybranych pociągach kursują wagony barowe, można też przewieźć rowery i sprzęt turystyczny. W części pociągów kursujących w porze nocnej znajdują się wagony sypialne i z miejscami do leżenia (kuszetki). Pociągi nie są objęte rezerwacją miejsc (w wagonach z miejscami do siedzenia).

Międzynarodowe pospieszne

PKP Intercity oferuje obecnie połączenia nocne z Warszawy, Katowic i Krakowa do Pragi, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu, z Warszawy, Katowic, Krakowa i Gdyni do Berlina, z Warszawy do Moskwy i Kijowa, z Krakowa do Kijowa oraz połączenie dzienne z Warszawy do Sestokai i z Gdyni do Kaliningradu. Są to też połączenia tranzytowe z Moskwy do Berlina i Pragi oraz z Kijowa do Berlina. W pociągach kursujących w nocy są wagony sypialne i z miejscami do leżenia oraz wagony klasy 2 z miejscami do siedzenia (w pociągach tranzytowych głównie wagony sypialne). W pociągu z Warszawy do Sestokai kursują wagony z miejscami do siedzenia klasy 1 i 2.

Tabor kolejowy

Wagony podzielone są na przedziały. Drzwi wejściowe do wagonów otwiera się klamką lub w nowoczesnych składach przyciskiem. Można je otwierać po zatrzymaniu pociągu. Drzwi pomiędzy przedziałami zwykle są przesuwane. Jednak w niektórych wagonach (w szczególności w pociągach InterCity) pomiędzy przedziałami drzwi otwierają się automatycznie. W takim przypadku należy nacisnąć guzik i poczekać aż drzwi się otworzą.

W Polsce nie ma wagonów płatskartnych. Co za tym idzie inna jest rola konduktora. Sprawdza on jedynie bilety. Natomiast przekąski i napoje można kupić od korytarzowych stewardess i stewardów oraz w wagonach restauracyjnych WARS.

Wagony WARS

Wagony z napisem WARS to wagony restauracyjne i barowe. Można w nich kupić dania, obiadowe, zupy, przekąski, sałatki i desery. Uzupełnieniem oferty jest sprzedaż przekąsek oraz napojów w przedziałach pasażerskich. Oferta gastronomiczna WARS SA dostępna jest w składach: IC (InterCity), EC (EuroCity), Ex (Express) i TLK (Tanie Linie Kolejowe). Jest zróżnicowana w zależności od kategorii wagonów. Inne menu jest w wagonach barowych, inne (bardziej urozmaicone) w wagonach restauracyjnych.

Projekt "Migrancki Portal Wiedzy"
zrealizowany przez
Fundacje Rozwoju "Oprócz Granic"

Współfinansowanie

Projekt “Migrancki Portal Wiedzy” współfinansowany jest ze środków z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz z budżetu państwa.

Odpowiedzialność

Wyłączna odpowiedzialność za treść wszelkich artykułów spoczywa na autorach. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.

"Migrancki Portal Wiedzy" nie jest źródłem prawa. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. "O ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych" (Dz.U. 2007 r. Nr 68, poz. 449) akty prawne ogłaszane i wydawane w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Ich wydawcą i dystrybutorem jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów - www.cokprm.gov.pl.

Każda osoba korzystająca z Migranckiego Portalu Wiedzy oświadcza, że zapoznała się z zapisami powyższego dokumentu i zobowiązuje się do ich przestrzegania.